h Dolar 35,2795 % 0.33
h Euro 36,7646 % 0.33
h Altın (Gr) 2.986,51 %0,31
a İmsak Vakti 02:00
İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
  • DOLAR 35,2795h

    35,2702

  • EURO 36,7646h

    36,7241

  • Gram Altın 0,31h

    2.986,51

a
  • ONHaber.Net
  • Teknoloji
  • Tetris 40 yaşında: Sovyet bilgisayar programcısının buluşu dünyayı nasıl fethetti?

Tetris 40 yaşında: Sovyet bilgisayar programcısının buluşu dünyayı nasıl fethetti?

Tetris 40 yaşında: Sovyet bilgisayar programcısının buluşu dünyayı nasıl fethetti?
0

BEĞENDİM

bd332e80 233d 11ef baa7 25d483663b8eGetty Images 1989’da çekilen bu fotoğrafta oğluyla görülen Alexey Pajitnov, 29 yaşındayken Tetris oyununu icat etti. Ancak oyundan para kazanması için bir kaç yıl daha beklemesi gerekti.

40 yıl önce genç bir Sovyet araştırmacı, daha öncekilere hiç benzemeyen bir bilgisayar oyunu icat etti.

1984’te, Alexey Pajitnov, Moskova’daki bir bilim akademisinde bulunan bilgisayar merkezinde yaptığı işten sıkılmıştı ve matematik yeteneklerini başka bir alanda kullanarak bir bilgisayar oyunu yazdı.

Bu oyunun ilk basit prototipi, Sovyet yapımı “Elektronika 60” adlı bilgisayarda 6 Haziran 1984’te oluşturuldu.

2011’de BBC’nin Witness History (Tarihe tanıklık) programına konuşan Pajitnov “İlk prototip ortaya çıktığında herkes çok meraklanmıştı ve denemek istemişti” demişti.

“Herkes oyunu denedi ve ben de dahil herkes oyunu sevdi.”

85a72970 2352 11ef 893e ad4e4e05f575Getty Images Tetris, dünya çapında bir fenomene dönüştü.

Pentomino oyunu

Bu Tetris’in, müthiş derecede basit ama bir yandan da popülerliğiyle dünyayı fethetme yolundaki büyüleyici yap boz oyununun başlangıcıydı.

Fikrin temelinde klasik bir pentomino (beş eşleşik kare) oyunu vardı. Bu tür oyunlarda garip, köşeli geometrik şekillerin, hiç boşluk bırakmayacak şekilde birbirlerine uydurulduğu bir yüzey oluşturması gerekiyordu.

Tetris de çok benzer bir fikri kullandı. Oyuncunun her biri dört kareden (tetramino) oluşan ve yatay bir kutuya düşen geometrik şekillerle, bir köşeden diğerine yekpare çizgiler oluşturması gerekiyordu.

11fc1990 2343 11ef 98b3 c9dc6aae45dfGetty Images Tetris, Nintendo da dahil birçok platformda oynanabilen bir oyun.

Sovyetler Birliği’nde kişisel bilgisayarların neredeyse hiç bulunmaması, oyunun yayılmasına engel olmadı.

Bir bilgisayardan diğerine kopyalandı ve ülke çapındaki çok az bilgisayar kullanıcısı arasında yayıldı.

Tetri’in Demir Perde’yi nasıl aştığının hikayesi ise bir casus romanını aratmıyordu.

51912200 234b 11ef baa7 25d483663b8earcadespot.com / Tetris Tetris, oyuncuların yekpare bloklar oluşturmasını gerektiriyor.

Dünya çapında ilgi

Bir İngiliz yazılım üreticisi oyuna Macaristan’da rastladı ve Rus hükümetiyle dağıtım haklarını müzakere etti.

Çok geçmeden, Avrupa ve ABD’de insanlar Tetris’i evlerinde oynamaya başlamıştı.

Ancak endüstri hızla ilerliyordu ve 1980’li yılların sonuna doğru yeni bir platform ortaya çıktı: Gameboy gibi elde tutulabilen oyun konsolları.

73754f20 2348 11ef baa7 25d483663b8eGetty Images Tetris, Nintendo Gameboy’da dev bir başarı yakaladı.

Nintendo Gameboy

1989’da ABD’li yazılım üreticisi Henk Rogers, bu Sovyet oyununun daha büyük bir piyasa potansiyeli olduğunu fark ettiğinde bir Japon şirketi için çalışıyordu.

Daha sonra oyun, büyük bilgisayarlarda elle tutulabilen cihazlara transfer etmeye karar verdi.

Ancak bunu yapabilmek için yaratıcısından dağıtım haklarını alması gerekiyordu.

25658220 2350 11ef bd13 572a25f35272Getty Images Henk Rogers, elle tutulabilen oyun konsollarında Tetris’in haklarını alabilmek için Sovyetler Birliğine macera dolu bir yolculuk yapmıştı.

Rogers, Tetris’in mucidini bulmak için Moskova’ya geitti.

Bu dönem, onlarca yıl süren Soğuk Savaş’ın ardından Sovyetler Birliği ve Batı arasındaki ilişkilerin ısınmaya başladığı günlerdi.

Yanına yeni bir video kamera alan ve adrenalinle dolu olan Rogers, bilinmezliğe daldı.

Rogers, 2011’de BBC Witness History’ye “Yeni bir kamera almıştım ve heycan verici bir şeydi. Sadece olanı biteni belgelemek ve keyif almak istemiştim” demişti.

1df3fa70 234c 11ef 80aa 699d54c46324BBC Gameboylar, 1990’lı yılların başında gençler arasında gözde bir taşınabilir oyun cihazıydı.

Elektronorgtechnica’yı arayış

Başta, Şubat ayındaki Moskova Rogers’ta kasvetli bir izlenim bıraktı. Gökyüzü griydi, otelindeki televizon ve radyo çalışmıyordu. “Kimse bana herhangi bir bilgi veremiyordu” diyordu.

Rogers, Elektronorgtechnica’nın (ya da “Elorg”), yazılım ve donanım ithalat ve ihracatı yapan bir Sovyet kurumunun bürosunu arıyordu.

Aynı zamanda sürücülüğünü de yapan bir çevirmen tuttu. Hemen her şeyi biliyor gibiydi. Bir öğleden sonra Rogers’ı “Elorg” a götürdü ama Rogers ile birlikte içeri girmeyi reddetti. “Çünkü davet edilmemişti.”

Cesaretini toplayan Rogers, tek başına içeri girdi.

Tetris’in haklarını satın almayı istediğini bir şekilde anlatmayı başardı ve bina birden karıştı.

Rogers “Bir karınca yuvasını sopayla karıştırmak gibiydi” diyor.

Alexey Pajitnov ile birlikte sekiz diğer kişiyle tanıştırıldı. Rogers’a göre aralarında “KGB ajanları ve kimbilir kimler vardı.”

Rogers’ı saatlerce sorguladılar.

“Gerçekten bilgisayar oyunu işinde olup olmadığımı bilmek istiyorlardı.

31913ab0 234d 11ef 9d3c d7a438db7e0eGetty Images Tetris ve klasik Gameboy’ların oyuncuların kalbinde özel bir yeri var.

‘Fikri mülkiyet hakları ne?’

Sovyet bürokratları, Batılı fikri mülkiyet konseptini ve bilgisayar oyunu işini anlamakta zorlanıyordu. O dönem onlar için kavramakta zorlandıkları, yabancı olgulardı bunlar.

Ancak baştaki karşılıklı güvensizliğe karşın, Rogers’ın ısrarı ikna olmalarını sağladı.

Pajitnov BBC’ye 2011’de şunları söylemişti.

“Daha önce iş insanlarıyla tanışmıştım ama onlardan hiç hoşlanmamıştım. Çünkü iş insanından çok, dolandırıcılara benziyorlardı. Dolayısıyla Henk beni çok etkilemişti, çünkü oyunun özünü ve oyunculuğun temelini gerçekten anlamıştı.”

a65a17a0 2351 11ef 893e ad4e4e05f575Getty Images 2015’te çekilen bu fotoğrafta görülen Alexey Pajitnov, Moskova’da imzaladığı sözleşmeyle telif hakkı aldı ve bu Tetris’in elle tutulan oyun cihazlarında belirmesinin önünü açtı.

Sözleşmenin imzası

Bir hafta süren müzakerelerin ardından, Rogers ve Pajitnov bir sözleşme imzaladı. Anlaşma Sovyet programcıya daha önce görülmemiş bir şekilde Tetris’in ülke dışındaki satışlarından kişisel pay almasını garanti ediyordu.

Rogers “Çok şaşırmışlardı” diyor.

“Bir kontratta, onlara zamanında ödeme yapmazsam şu kadar ceza ödeyeceğimi ve bunun gimi şeyleri hiç görmemişlerdi. Bu, onları ikna etti.”

Pajitnov da “Benim içeriden aldığım bilgiye göre, o zamanda bu yana bu kontratı tüm diğer sözleşmeler için bir prototip olarak kullandılar” diyor.

844907f0 2371 11ef 907e 91a8d78624bfGetty Images Purdue basketbol takımı oyuncuları, tetris blokları şeklinde kostümler giyen taraftarlarca tebrik edilirken.

Rogers Tetris’in inanılmaz büyük bir ilgi görmesini, kendisine has oyun hissiyle açıklıyor.

Şiddet ve yok etme üzerine kurulu çoğu bilgisayar oyununun tersine, Tetris oyunculara inşa ve yaratma şansı veriyor.

Ve bu da Rogers’a göreinsan beynindeki bazı temel haz merkezlerine hitap ettiğinden, çok daha enteresan bir aktivite.

“İnsanlar bir şeyler inşa etmek ister ve bunu yaptıktan sonra gerçekten çok daha iyi hissederler.”

2def2c60 235b 11ef 9172 ad9a68451ccfGetty Images ABD’nin Denver kentindeki bu her ay yapılan etkinlik gibi Tetris turnuvaları oyunun birçok tutkununu çekiyor.

1 milyardan fazla oyuncu

Bugün Tetris, oyun tarihinde müstesna bir yer tutuyor.

En ölçülü tahminlere göre bile en az bir milyar kullanıcı yaşamları boyunca en az bir kez, düşen renkli şekilleri düzgün bir hatta birleştirmeye çalıştı.

İlk yıllarda Pajitnov için telif hakkını almak zor olsa da, 1990’lı yılların ortalarında ABD’ye taşındığında ücretlerini almaya başladı ve Rogers ile birlikte bir şirket kurdu.

Bugün Pajitnov başkent Washington’da yaşıyor ve bilgisayar oyunları dünyasının en varlıklı ve ünlü isimlerinden biri.

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

HIZLI YORUM YAP