35,3569
36,4659
3.000,38
Manevi iklimin başlangıcı olarak kabul edilen üç aylar, Recep ayı ile birlikte 1 Ocak 2025’te idrak edilmeye başlanacak. İslam dünyasında ibadetlerin ağırlaştığı, maneviyatın arttığı ve Allah’a yakınlık hissinin güçlendiği üç aylarda, oruç tutmak da ibadetler ortasında yer alır. Pekala Recep ayı orucu ne vakit, kaç gün tutulur? Üç aylar orucuna nasıl niyet edilir 2025? Ayrıntılar haberimizde…
ÜÇ AYLAR ORUCU NE VAKİT BAŞLIYOR 2025?
Halve Ramak ortasında üç aylar diye bilinen Recep, Şaban zan ayları mübarek aylardır. Gerçekten Hz. Peygamber, Recep ayı girdiğinde “Allah’ım! Recep ve Şaban’ı bize mübarek kıl ve bizi Ramazan’a ulaştır.” diye dua etmiştir (Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 259). Ramazan ayında oruç tutmak farzdır (Bakara, 2/184-185). Recep ve Şaban aylarında ise; Hz. Peygamberin (s.a.s.) başka aylara oranla daha fazla beyhude oruç tuttuğu, lakin Ramazan’ın dışında hiçbir ayın tamamını oruçlu geçirmediği hadis kaynaklarında yer almaktadır(Buhârî, Savm, 52-53; Müslim, Sıyâm, 173-79). Bu prestijle, Recep ve Şaban aylarının aralıksız olarak oruçlu geçirilmesinin dinî bir desteği yoktur. kişi, sıhhati müsait olup güç yetirdiği takdirde bu aylarda dilediği kadar beyhude oruç tutabilir.
ÜÇ AYLAR ORUCU KAÇ GÜN TUTULUR?
Üç aylar, 2025 yılında 1 Ocak Çarşamba günü başlayacak. 1 Ocak’tan itibaren beyhude orucu tutmak isteyenler, istedikleri tarihte ve istedikleri kadar beyhude orucu tutabilir. Ancak bu ayların tamamını oruçlu geçirmenin, Recep ve Şaban ayının tamamında oruç tutmanın dini desteği yoktur. Gerçekten Peygamber Efendimiz’in Ramazan ayı dışında hiçbir ayın tamamını oruçlu geçirmediği bilinmektedir.
ÜÇ AYLAR ORUCUNA NASIL NİYET EDİLİR?
Niyet etmek orucun koşullarındandır. Niyetsiz oruç sahih değildir. Kalben niyet etmek kâfi ise de niyeti lisan ile söz etmek menduptur. Oruç için sahura kalkılması da niyet sayılır. Ramazan orucu, muhakkak günlerde tutulmak üzere adanan oruçlar ile beyhude oruçlar için niyet etme vakti, güneşin batması ile sonraki gün zirve noktasına gelmesi öncesine kadarki müddettir Lakin imsaktan sonra yapılacak niyetin geçerli olması için bu vakitten itibaren bir şey yenilip içilmemiş, oruca muhalif bir iş yapılmamış olması gerekir. Aksi takdirde gündüz niyet caiz olmaz (Kâsânî, Bedâî’, II, 85). Bu oruçlar için, “yarınki orucu tutmaya” halinde mutlak niyet kafidir. Bununla birlikte geceden niyet edilmesi ve “yarınki Ramazan orucuna” formunda orucun belirlenmesi daha faziletlidir. Ramazanın her günü için başka niyet edilmesi gerekir (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 397, 400).
Kaza, keffaret ve bir vakte bağlı olmaksızın adanan oruçlar için gün batımından itibaren en geç imsak vaktine kadar niyet edilmiş olmalıdır. Bu cins oruçlara niyet edilirken, “falanca kaza, keffaret yahut adak orucuna” biçiminde belirtilmesi gerekir.
Şafiî mezhebine nazaran ise beyhude dışındaki tüm oruçlara geceden niyet edilmelidir. İmsak vaktine kadar niyet edilmemişse o günün orucu geçerli olmaz. Beyhude oruçlara ise güneş zirve noktasına gelmeden öncesine kadar niyet edilebilir (Şirâzî, el-Mühezzeb, I, 331-332).